v.d. Bosch Beton b.v. gebruikt cookies (en andere technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren.
AccepterenWinkelcentrum met futuristische uitstraling
Het Miro Center in Enschede werd geheel vernieuwd. Het nieuwe gebouw met 15.500 m2 winkels, waaronder een Albert Heijn XL, kreeg een gekromde gevel met forse luifel. De circa 7.000 m2 openbare ruimte wordt als het ware ""omarmd"" door het complex. Het oude winkelcentrum werd gefaseerd vervangen door nieuwbouw. In april 2014 was de feestelijke opening.
Sinds 1907 was Ramie Union, een producent van gloeikousjes voor gaslampen, op het terrein gevestigd. Na de teloorgang van de Enschedese textiel in de jaren '60 en '70 vestigde Ahold in 1974 een MIRO (""Markt in ruime omgeving"") in de oude fabriekshallen. De laatste decennia ademde het winkelcentrum een sfeer van verpauperde industrie. Architect Gerrit-Jan van Rijswijk van VVKH Architecten zette voor de nieuwbouw echter een futuristisch ontwerp neer, dat in alle opzichten kwaliteit uitstraalt. Zo kreeg het complex een groen dak, dat aan de oostzijde afloopt en in een ecologische zone voor vlinders en vleermuizen overgaat. De voorgevel bestaat geheel uit glas en de plafondplaten, met bijzonder verlichtingsplan, werden voorzien van honderden vlinders in verschillende kleuren. Ook de parkeerplaats kreeg een kwalitatief hoogwaardige uitstraling. De parkeerplaatsen zijn voorzien van stenen uit de Novacolor® serie van v.d. Bosch Beton. Deze stenen zijn door toepassing van natuurgesteenten op natuurlijke wijze gekleurd en behouden hiermee hun uitstraling. Het betonoppervlak werd direct na de productie gestraald, waardoor de mineralen goed zichtbaar worden. Voor het Miro-terrein werd gekozen voor vier basistinten. Zalmroze, rode, heidekleurige en grijze stenen werden door aannemer NTP Infra harmonieus gestraat. De markering van de 450 parkeerplaatsen werd uitgevoerd in Lumencolor® stenen. Hierin zijn natuurlijke witte gesteenten verwerkt die een hoge reflectiewaarde hebben. Robuuste zwarte, eveneens kleurvaste, trottoirbanden omsluiten de parkeerplaatsen. Overigens was het winkelcentrum tijdens de bouw gewoon geopend. Hierdoor moest het bouwplan in fases worden afgewerkt. De gehele bouwperiode waren werden steeds 300 parkeerplaatsen beschikbaar gehouden voor winkelend publiek.
Het Miro Center in Enschede werd geheel vernieuwd. Het nieuwe gebouw met 15.500 m2 winkels, waaronder een Albert Heijn XL, kreeg een gekromde gevel met forse luifel. De circa 7.000 m2 openbare ruimte wordt als het ware ""omarmd"" door het complex. Het oude winkelcentrum werd gefaseerd vervangen door nieuwbouw. In april 2014 was de feestelijke opening.
Aannemer NTP Infra
Provincie Overijssel
Opleverdatum 2014